Het onderzoek

vanaf aanleiding tot en met het onderzoeksrapport

ISBN:  9789087595234
Publicatiedatum:   01-07-2015
Formaat:  Paperback / softback
Taal:   Nederlands
Hoogte:  240 mm
Breedte:  170 mm
Dikte:  10 mm
Gewicht:  400 gr
Aantal bladzijden:  125

 Beschikbaar

  Retour mogelijk binnen 30 dagen na levering

  Gratis geleverd in Nederland vanaf € 12,50

Het onderzoek vanaf Aanleiding tot en met het Onderzoeksrapport behandelt alle fasen die men tegenkomt bij het doen van onderzoek. Dus hoe een probleembeschrijving, een probleemstelling, het samenstellen van een conceptueel Doelgroep-Onderwerp-Model, de hieruit afgeleide deelvragen, de methoden van onderzoek, het analyseren van de onderzoeksresultaten met behulp van de statistische technieken, het samenstellen van tabellen en grafieken, het berekenen van de centrummaten en spreidingsmaten, een aantal statistische toetsen, het trekken van conclusies, het doen van aanbevelingen en als laatste hoe een onderzoeksrapport tot stand komt aan bod komen. 

Het conceptueel Doelgroep-Onderwerp-Model is hét hulpmiddel bij het samenstellen van deelvragen, interviewvragen en enquêtevragen: het samenstellen van de deelvragen is een creatief proces waarbij ik als docent bij de beoordeling van deze deelvragen bij projectgroepen vaak een onbehaaglijk gevoel had en soms licht gefrustreerd werd. Op een gegeven moment dacht ik: “Dit moet anders kunnen”. 

Het conceptueel model stond aan de basis bij deze gedachte. Literatuuronderzoek wees uit dat in het conceptueel model alleen het onderwerp van het onderzoek uiteengerafeld wordt. Op een creatief moment heb ik het conceptueel model uitgebreid met de doelgroep waarop het onderzoek betrekking heeft. Dit was het ei van Columbus, of zoals Archimedes zei: “Eureka”. Dit uitgebreide conceptueel model, dat ik dus het conceptueel Doelgroep-Onderwerp-Model of kortweg conceptueel DOM heb genoemd, leidt verrassend eenvoudig tot de verzameling van deelvragen, die gesplitst kan worden in de zogenaamde enkelvoudige en samengestelde deelvragen. Wat ook heel verrassend is, dat zowel de vragen voor het afnemen van een interview als de vragenlijst voor een grootschalig onderzoek eenvoudig afgeleid kunnen worden uit dit conceptueel DOM. 

Daarom stel ik dat het conceptueel Doelgroep-Onderwerp-Model het hart van je onderzoek is. Dit onderwerp alleen wordt behandeld in het boek Conceptueel Doel-Onderwerp-Model, het hart van je onderzoek, dat ook binnenkort wordt uitgegeven. 

Om inzicht te krijgen in alle fasen van een onderzoek nodig ik u uit om dit boek door te lezen. Let wel dit boek is een VDL-boek, dat wil zeggen alleen Voor De Liefhebber.

    ISBN: 9789087595234
    Auteur: 
    Uitgever: U2pi B.V.
    Publicatiedatum:   01-07-2015
    Formaat: Paperback / softback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 240 mm
    Breedte: 170 mm
    Dikte: 10 mm
    Gewicht: 400 gr
    Voorraad: Beschikbaar
    Aantal bladzijden: 125